Sterrenkinderen – voor altijd, ook in Herent

Op 31 maart 2023

Een kindje verliezen is een enorm ingrijpende gebeurtenis voor wie het meemaakt. Als omstaander voelen we ons vaak hulpeloos, en weten we niet goed hoe we troost kunnen geven. Als gemeentebestuur staan we nog verder van de persoonlijke gevoelens van pijn en verlies. Samen met de rouwgroep van Kerk in Herent gingen we na wat de gemeente misschien toch kan betekenen.

Bij de herinrichting van de begraafplaats maken we een speciale plek voor sterrenkindjes. De plaats wordt wat afgescheiden van de grote begraafplaats, met bijvoorbeeld een haag en bomen. We zorgen voor zitbanken en creëren zo een rustige sfeer. Een mooi beeld, misschien een vijvertje… allemaal elementen die zorgen voor een respectvolle omgeving. De ster is het symbool geworden voor de sterrenkindjes, en zal dan ook gebruikt worden bij de aankleding van de plaats.

De gemeente biedt ouders dan de optie om hun kindje daar te begraven. Ouders kiezen altijd zelf of ze er wel of niet gebruik van maken. Op vraag van de rouwgroep bekijken we of we ouders die lang(er) geleden een kindje verloren, toch nu nog een herdenkingsplek kunnen bieden.

Burgemeester Astrid Pollers: "We zijn blij dat we met de herinrichting van de begraafplaats eindelijk tegemoet kunnen komen aan de wens van ouders die een kindje verloren. Zo kunnen we toch een beetje troost bieden bij het verdriet."

Meer info over verlies en verdriet bij sterrenkinderen: https://www.sterrenkinderen.be