Top!! Themadag: Veilig thuis in Vlaanderen

Op 26 november 2022

Zaterdag 26 november hield N-VA zijn tweede themadag met als onderwerp 'Veilig thuis in Vlaanderen', over identiteit, integratie en inburgering.

Speciale gast was de heer Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, die ons een aantal persoonlijke inzichten vertelde: Zijn we immers niet allemaal gelukzoekers? Laat elke nieuwkomer kennis maken met het werk van Voltaire! Besef welk een schok onze vrijheden kunnen zijn voor nieuwkomers. Onderschat niet de invloed van individuele leraars op het (school)traject van jonge nieuwkomers.

Europees Parlementslid en voormalig Vlaams minister-president Geert Bourgeois gaf ons een overzicht van 20 jaar inburgering in Vlaanderen: De taboes van gisteren vinden we vandaag evident. Niet alle landsdelen vinden inburgering even belangrijk. We kunnen nog veel verbeteren in onze inspanningen om nieuwkomers te integreren.

De getuigenissen van een aantal Vlamingen met buitenlandse wortels gaven inkijk in hoe zij de aankomst hebben ervaren. De taal leren is voor hen een absolute voorwaarde om zich deel te voelen van de Vlaamse leefomgeving, met een oproep naar intensievere en langduriger taaltrajecten.

Kamerlid Theo Francken sloot de dag af met een bevlogen speech over de noodzaak van legale migratie en het hervormen van de huidige chaotische manieren van werken met als gevolg de schande dat op dit moment zovele niet-begeleide minderjarigen op straat slapen in Brussel.

Een zeer interessante bijeenkomst, vol impulsen om straks in beleid om te zetten!

Volgende afspraak: Themadag: Warm Vlaanderen, Brugge, zaterdag 17 december 09:30 tot 13:30

Inschrijven: https://www.n-va.be/agenda/themadag-warm-vlaanderen