Stop de afbraakpolitiek - voer oppositie met inhoud

Op 20 april 2023

Aan de oppositie Groen + Vooruit:

Het Begrip Dagelijks bestuur bepaalt welke handelingen het college en de administratie zonder de voorafgaandelijke goedkeuring van de gemeenteraad mag uitvoeren. De gemeenteraad komt immers niet elke dag samen, zelfs niet elke week, waardoor er een enorme vertraging zou ontstaan als deze handelingen wel eerst via haar moeten passeren.

Hebben jullie de oude tekst zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 30/06/2020 vergeleken met de nieuwe tekst?

Behoudens wat punten en komma’s is dit het enige verschil:

Artikel 2. Algemene omschrijving van het begrip dagelijks bestuur

De handelingen van dagelijks bestuur hebben betrekking op de regeling van de behoeften van het dagelijks leven, de zaken van gering belang en in de gevallen van dwingende en onvoorziene omstandigheden.

Wie hierin “minder inspraak” ziet, of “meer bevoegdheden voor het college” of welke term ook om het bestuur negatief af te schilderen, die dwaalt.

Het is op vraag van de administratie dat deze aanpassing er komt, zoals ook duidelijk gesteld op de gemeenteraad.

Stop uw afbraakpolitiek en probeer oppositie te voeren met inhoud – daar wordt Herent beter van.