Sterk werk van N-VA Oud-Heverlee en gedeputeerde Bart Nevens

Op 30 november 2022

Al in 2017 lanceerde N-VA Oud-Heverlee het idee om een tweede nationaal park op te richten: Meerdaalwoud-Heverleebos. Dat idee werd opgepikt en verder uitgewerkt door provinciaal gedeputeerde Bart Nevens. Onder zijn impuls wil de provincie Vlaams-Brabant de Brabantse Wouden laten erkennen als Nationaal Park Vlaanderen.

“Bij de Nationale Parken Vlaanderen ligt de klemtoon voornamelijk op natuur en biodiversiteit. Ze bieden een unieke beleving van de natuur, het landschap en de streek. De parken moeten uitgroeien tot een motor voor streekontwikkeling, jobs en investeringen in de infrastructuur”, zegt Bart Nevens.

De Brabantse Wouden beschikken over veel troeven om in aanmerking te komen voor een erkenning. Ze bestrijken de grootste oppervlakte aan oud bos in Vlaanderen, ze bevatten een rijke fauna en flora en worden gekenmerkt door een groot aantal mooie holle wegen. Ze strekken zich uit van Leuven tot Halle en zijn een oase aan erfgoed, waarin cultuur en natuur elkaar versterken.

De landbouw vormt een prominente schakel in het landschap. Met het oog op lokale voedselproductie, agrotoerisme en goed bodem- en waterbeheer blijft de landbouw een belangrijke partner. “We moeten werk durven maken van een nog betere bescherming van ons Vlaamse landschap én van de uitbreiding van onze natuur. Het Vlaamse en groene karakter van onze provincie zal daar de vruchten van plukken”, besluit Bart Nevens.