Stad kapt bomen, Herent compenseert

Op 27 februari 2024

Bij de publicatie van de agendapunten voor de gemeenteraad van de stad Leuven kwam aan het licht dat er een aankoop van landbouwgrond in Herent ter goedkeuring voorligt.

Klaarblijkelijk wil de stad een perceel landbouwgrond van 53 are kopen aan de Predikherenberg met de bedoeling dit in te zetten voor boscompensatie. Nochtans bezit de stad/ocmw Leuven zelf zeer veel landbouwgrond op haar eigen grondgebied?

Omdat de stad bomen kapt voor bouwprojecten, moet ze deze op een andere locatie compenseren. Dat zou perfect kunnen op haar eigen gronden maar die worden klaarblijkelijk liever ingezet voor “gesubsidieerde stadslandbouw”. Dat er in Herent bomen bijkomen, is natuurlijk prettig. Toch stellen we ons wat vragen…

Is er over de aankoop van landbouwgrond overleg geweest met het gemeentebestuur van Herent?
Werd er besproken welk perceel het best in aanmerking zou komen voor een dergelijke bosaanplant? Werd dit voorgelegd aan de landbouwers van Herent, die kostbare en schaarse landbouwgrond definitief zien verdwijnen, in een regio die toch al zwaar onder druk staat qua aanbod van landbouwgrond? De aankoopprijs bedraagt 35.061 euro voor 5.271m², of bijna 70.000 euro/hectare.

Spijtig dat de stad geen enkele poging deed om hierrond samen te zitten. Nochtans nam het Leuvense college al in juli 2023 beslissingen over deze aankoop. Opnieuw spijtig dat de stad haar eigen gronden vrijwaart voor “leuke projecten” en de realisatie van verplichtingen afwentelt op buurgemeenten. In het verleden werden er zo bouwgronden bevroren in Leuven, terwijl Herent gedwongen werd het Molenveld te ontwikkelen voor bewoning.

N-VA Herent heeft al meerdere malen duidelijk gemaakt dat Herent zeker wil samenwerken, voorafgaand aan beslissingen. Geen fusie, geen sluipende overname, wel samenwerking in volle transparantie.
Onze inwoners willen zelf kunnen beslissen wat er waar gebeurt in Herent, vanuit een gemeenteraad die dicht bij hen staat en een bestuur dat hen van nabij vertegenwoordigt.

Wij zijn Herent, en wij blijven Herent!