Ontdek zelf: Trage weg H121 “Bergeweg” vanaf de Dellestraat

Op 29 juni 2023

Heerlijk om het grondgebied van Herent al wandelend en fietsend te ontdekken, er is meer te zien dan je zou verwachten. De omgeving van de Mollekensberg, met een verbinding via de Galgenbergstraat naar de Sellekensstraat en zo naar het open landschap van de Terbankstraat… mooi!

De gemeente kreeg het aanbod om een aantal (landbouw)percelen te verwerven aan het einde van de Dellestraat. Een echte buitenkans! Dit is de omgeving waar een werkgroep van Heemkunde onderzoek deed naar leemafgravingen en kareelbakkers. In de 19de eeuw werden er stenen gemaakt met leemgrond, die werden gebakken in open veldovens.

Naast de Dellegroeve ligt voetweg H121 “Bergeweg” die door de jaren heen verwilderd raakte. Vrijwilligers verrichtten noeste arbeid om deze terug open te krijgen. Door het aankopen van de percelen zal het mogelijk zijn deze weg in ere te herstellen.

De Herentse Werkgroep Open Wegen stippelde de wandeling “Herentse leemgroeven” uit, die passeert via de Bergeweg.

De percelen landbouwgrond worden verder bewerkt. De invulling van de weilanden ligt nog ter studie.

Meer info over de leemgroeven in De Heembode, jaargang 38, 2022, nummer 1.

Wandeling WOW3020: https://tinyurl.com/Leemgroeven