Nieuw: Erfgoedgazet over de Molenveldwijk

Op 23 mei 2023

Met de komst van al de woningen in het gebied Molenveld, tussen de spoorlijn en de Rijweg, was er behoefte aan kennismaking, verbinding en de opbouw van een wijkwerking. We namen het initiatief voor een Molenveldgazet, waarvan er al 11 edities verschenen, en die gratis in de ruime buurt wordt verspreid. Een prachtige samenwerking tussen de gemeente en de bewoners van de wijk.

Om het eenjarig bestaan te vieren werd er een speciale “erfgoedgazet” samengesteld, die de historische achtergrond van dit gebied belicht. Ongelooflijk maar waar, 6 miljoen jaar geleden lag hier de kustlijn van de Diestiaanzee, wat we ook terugvinden in de aanwezige ijzerzandsteen.

De straatnaam “Zilverlingen” verwijst naar de Romeinse muntschat die gevonden werd bij graafwerken en die dateren uit de 3de eeuw.

In de 17de eeuw deed Herent dienst als “redder” van Leuven :-). Het Frans kampement, waar soldaten gelegerd lagen die Leuven wilden bevrijden van de Spanjaarden, zou in het Molenveld zijn tenten opgeslagen hebben.

Bijzonder geestig zijn de Lustige Karreelbakkers met hun leuze “Altijd drinken en nooit genoeg”. In de Herentse hellingen werd leem uitgegraven en gebakken tot kareelstenen, nog terug te vinden in oude huizen in de wijde regio.

Ontdek zelf de buurt van het Molenveld aan de hand van een historische wandeling.

Alle info op: https://www.herent.be/dorp-aan-zet-molenveldgazet

Veel dank aan alle redacteurs van de Molenveldgazet voor hun schitterende werk!