Extra groene speelruimte in dorpskern Veltem

Op 22 december 2021

Vlaams minister van Onderwijs en Sport Ben Weyts investeert € 160.000 in VBS Pastoor de Clerck zodat de infrastructuur buiten de lesuren opengesteld kan worden voor sportverenigingen, jeugdbewegingen of buurtinitiatieven.

“We investeren fors in schoolinfrastructuur en willen dat zoveel mogelijk mensen uit Herent kunnen genieten van die investeringen”, zegt Weyts.

“Veel lokale verenigingen zijn op zoek naar infrastructuur, terwijl de infrastructuur van een school nog te weinig wordt gebruikt buiten de lesuren”.

Er zijn in Herent best wat lokale verenigingen die op zoek zijn naar goede infrastructuur voor activiteiten op weekavonden of in het weekend. Het gaat dan onder meer over sportclubs, jeugdverenigingen of buurtinitiatieven. Een school beschikt over infrastructuur die vaak niet gebruikt wordt buiten de lesuren, maar die infrastructuur is meestal niet voorzien op gedeeld gebruik door buitenstaanders. Zo gaan er veel mooie kansen verloren.

Vlaams minister van Onderwijs en Sport Ben Weyts steunt scholen financieel om hun infrastructuur aan te passen, zodat sportclubs, jeugdbewegingen en buurtinitiatieven er na de lesuren gebruik kan kunnen maken.

Zo gaat er ook € 160.000 naar VBS Pastoor de Clerck in Herent voor de vernieuwing van de speelplaats van zowel de lagere als de kleuterschool.

Op de speelplaats van de kleuterschool zullen er niveauverschillen worden aangepakt en bestaande zandbakken worden verwijderd om zo een groot fietsparcours te kunnen creëren naast het speeltoestel.

Ook de overdekte speelplaats wordt uitgebreid.

Er komt een nieuwe overdekte fietsenstalling met ervoor een overkapping op de bestaande speelplaats. Aansluitend hieraan komt een nieuwe natuurlijke speelplaats op verschillende niveaus.

Opmerking: de foto komt uit het filmpje over de nieuwe secundaire middenschool VELD Veltem. U vindt daarover informatie op hun facebook.