Binnenkort: Samenwerking met erkend dierenasiel vzw De Zorghoeve

Op 8 april 2024

Op de gemeenteraad van 16/04 wordt een samenwerking met dit dierenasiel voorgelegd.

De Zorghoeve, gevestigd in Kortenaken, werkt al enige jaren aan het uitbouwen van een goede opvang voor dieren. Dat is niet eenvoudig, want de regels zijn – terecht – streng. De Zorghoeve is erkend door Dierenwelzijn Vlaanderen en focust zich op de opvang van hond, kat, paard, ezel, pluimvee, siervogel, knaagdier en konijn.

Het grote publiek kan er een bezoekje brengen of als vrijwilliger aan de slag gaan. Gaan wandelen met een hond, of de verzorging van dieren… leuk om mee bezig te zijn.

De gemeente Herent wil nu een samenwerkingsovereenkomst afsluiten met De Zorghoeve, zodat verloren gelopen, in beslag genomen of verwaarloosde dieren daar kunnen opgevangen worden. Een uitgebreid bezoek overtuigde ons van de kwaliteit van de opvang en infrastructuur, en toonde ons al de mogelijkheden. Door te werken met een vast opvangadres is het voor de diensten van gemeente en politie ook eenvoudiger.

Koken kost geld en dat geldt ook voor de opvang van dieren, dus het is belangrijk dat we als gemeente deze faciliteit ook financieel steunen. We zullen een vaste bijdrage per jaar betalen aangevuld met vervoerskosten bij ophaling.

Meer weten over De Zorghoeve?