Veiligheid is een basisrecht: de recente inbrakengolf vraagt om een efficiënter veiligheidsbeleid

Op 2 oktober 2012

De recente inbrakengolf in onze gemeente heeft het afgelopen weekend een jammerlijk dieptepunt bereikt. Een lichtpunt is weliswaar dat de politie een verdachte heeft kunnen aanhouden.

Voor N-VA Herent moet  de politie zich meer op haar kerntaken concentreren, zoals bijvoorbeeld verkeersveiligheid en inbraakpreventie en -interventie. De administratieve rompslomp of bijstand aan instellingen op het grondgebied van de politiezone Herent-Kortenberg, zoals jeugdinstelling De Grubbe in Everberg en psychiatrische instelling Fordulas in Kortenberg, is te groot. De tijd en middelen die aan dergelijke bijtaken worden besteed, kunnen veel beter en efficiënter ingezet worden ten dienste van de veiligheid van de inwoners. Met hopelijk meer succesvolle interventies zoals afgelopen weekend tot gevolg.

Uittredend burgemeester en N-VA lijstduwer Willy Kuijpers heeft reeds veelvuldig de problematiek van de aanhoudende overbelasting van het HerKo-politiekorps bij verscheidene federale kabinetten aangekaart. Maar voorlopig is er nog geen structurele oplossing ondanks de beloftes voor bijkomende financiëlemiddelen om personeel te rekruteren.

Buiten het feit dat onze politiemensen in feite niet zijn opgeleid om tussen te komen "binnen" de instellingen vindt N-VA het ook niet rechtvaardig dat de belastingbetalende inwoners van Herent en Kortenberg dubbel betalen voor deze interventies: federaal en via de gemeentedotaties. Daarom wil N-VA Herent deze problematiek verder blijven opvolgen om tot een aanvaardbare en sluitende oplossing te komen en zo de inbraken op ons grondgebied nog beter aan te pakken.